Blogs & artikelen

Bpm-vrijstelling voor bestelauto's verdwijnt in 2025

3 minuten leestijd

Koop je als ondernemer nu een bestelauto? Dan ben je vrijgesteld van Bpm. Maar niet voor lang. In 2025 verandert dit. Ondernemers moeten dan dezelfde belasting betalen voor een bestelauto als voor personenauto's.

Banner van de blog
Wet- en regelgeving
Auto's
Ondernemen

Wat is Bpm?

Bpm is de afkorting voor ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen’. Elke auto die in Nederland een kenteken krijgt, moet het betalen. Maar er zijn uitzonderingen. Lees hier meer over wat Bpm is.

Waarom verdwijnt de Bpm-vrijstelling voor bestelauto’s?

Sinds 2007 hoefden ondernemers geen Bmp te betalen als ze een bestelauto kochten voor zakelijk gebruik. De overheid gaat deze vrijstelling voor ondernemers afschaffen om de verkoop van bestelauto's zonder CO2-uitstoot of heel zuinige modellen een boost te geven.

De overheid wil met deze wijziging de verkoop van emissievrije en zuinige bestelauto’s aanmoedigen. Aangezien de Bpm berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot, is het daarom slim om een auto te kiezen die weinig of geen CO2 uitstoot.

Daarom blijft de uitzondering op elektrische bestelauto’s wel bestaan. Hiermee wil de overheid de verkoop van emissievrije bestelauto’s stimuleren, net zoals nu voor elektrische personenauto’s wordt gedaan.

Vanaf 2025 wordt bij registratie van een nieuwe bestelauto Bpm berekend op basis van de CO2-uitstoot, vergelijkbaar met personenauto's.

In 2025 vervalt de Bpm uitzondering op bestelauto’s

In 2025 verandert de regel voor belasting op bestelauto’s. Tijdens Prinsjesdag 2022 werd de afschaffing van de Bpm-vrijstelling voor ondernemers aangekondigd. Inmiddels is hier door de Eerste en Tweede Kamer akkoord gegeven op deze wijziging (onderdeel van het Belastingplan 2023). Dit houdt in dat ondernemers vanaf 1 januari 2025 Bpm moeten betalen bij de aanschaf van een nieuwe bestelauto.

Hoeveel Bpm ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. De belasting wordt berekend per gram CO2. Net zoals bij personenauto’s. Het goede nieuws is dat de vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto’s blijft bestaan.

Met of zonder Bpm, hoeveel scheelt het?

Vanaf 2025 worden bestelwagens met een traditionele verbrandingsmotor aanzienlijk duurder door de invoering van de Bpm. Maar wat betekent dit nu concreet voor de prijs? Hoewel de exacte impact afhangt van het specifieke model en de motorvariant, kunnen we wel alvast een schatting maken.

Laten we als voorbeeld de Peugeot Expert nemen, de instapversie 1.5 BlueHDI met 102 pk, momenteel geprijsd op €26.000 (exclusief btw en Bpm). Vanaf 2025 komt daar €66,91 Bpm per gram CO2-uitstoot bovenop.

De Expert 1.5 BlueHDI heeft volgens de WLTP-cyclus een uitstoot van 171 gram per kilometer, wat neerkomt op een Bpm van €11.441,61. Hierdoor stijgt de totaalprijs naar €37.441,61.

Als we kijken naar een grotere bestelbus, zoals bijvoorbeeld de Mercedes Sprinter in L2H2-uitvoering met de krachtigste motor, de 190 pk sterke 419 CDI, zonder belastingen komt deze uit op €50.871. Met een uitstoot van 322 gram per kilometer komt daar €21.545,02 aan Bpm bovenop. Hierdoor stijgt het prijskaartje naar ruim €72.400, wat neerkomt op een kostenstijging van meer dan 42%.

De verschuiving naar Bpm-berekening op basis van CO2-uitstoot heeft dus grote gevolgen voor de kosten van bestelauto's, waardoor het overstappen naar elektrische modellen steeds aantrekkelijker wordt. Vooral gezien de blijvende vrijstelling voor volledig elektrische bestelauto's.

Maak in 2024 nog gebruik van de Bpm-vrijstelling

De huidige regeling geldt tot en met 31 december 2024. Voldoe je als ondernemer aan de voorwaarden van de ondernemersregeling? Dan maak je tot en met deze datum nog aanspraak van de Bpm-vrijstelling voor bestelauto’s.

Overstappen op een elektrische bestelauto

Met deze maatregel wordt het nog interessanter om over te stappen naar elektrische bestelauto’s. Zo wordt ook de regelgeving voor milieu- en zero-emissiezones in steden steeds strenger. Dit betekent dat dieselbestelauto's binnenkort bijna niet meer welkom zullen zijn in de stad. Elektrische wagens blijven daarentegen wel welkom in deze gebieden. Lees hier meer over de voordelen van een elektrische auto leasen.

Daarnaast hoef je tot en met 2024 geen motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd) voor elektrische (bestel)auto’s te betalen. Ook stijgt het aanbod van elektrische bestelauto’s in Nederland, wat meer keuze biedt. Neem hier een kijkje in ons aanbod van elektrische bestelauto’s.

Nog niet uitgelezen?