Veranderingen voor elektrische voertuigen in 2026
Vanaf 2026 gelden nieuwe regels voor elektrische auto’s. De bijtelling stijgt, belastingvoordelen verdwijnen en zero-emissiezones maken elektrisch rijden belangrijker.
In 2026 verandert er veel op het gebied van fiscale regels en regelgeving voor elektrische auto’s. Verschillende regelingen worden afgebouwd en de fiscale regels voor elektrische auto’s sluiten steeds meer aan bij die van brandstofauto’s. We zetten voor je de belangrijke veranderingen op een rij.
Als ondernemer kun je je plannen beter nu al afstemmen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Wat verandert er precies?
Het plan om het lagere bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen (EV's) vanaf 1 januari 2026 te beëindigen, is aangepast. De Tweede Kamer heeft besloten de korting anders vorm te geven, waardoor het lagere bijtellingspercentage voor EV’s tot 2028 blijft bestaan.
De bijtelling gaat er als volgt uitzien:
- in 2026 betaal je 18% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Alles boven de €30.000 betaal je 22% bijtelling, net zoals over brandstofauto's.
- in 2027 betaal je 20% bijtelling over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde. Alles boven de €30.000 betaal je 22% bijtelling, net zoals over brandstofauto's.
- in 2028 vervalt de korting en wordt de bijtelling volledig 22% net zoals voor brandstofvoertuigen.
De reden voor deze aanpassing is simpel. Zonder verlenging zou de bijtelling voor EV’s in één keer naar 22% gaan. Omdat compacte en middelgrote elektrische auto’s vaak nog duurder zijn dan vergelijkbare brandstofmodellen, zouden zij daarmee relatief zwaarder belast worden. Met deze verlenging wil de Kamer voorkomen dat de zakelijke EV-markt wordt afgeremd.
Ook bij de motorrijtuigenbelasting (MRB) verandert er iets. Tot eind 2025 rijden elektrische auto’s nog vrijwel vrij van wegenbelasting, maar vanaf 2026 geldt er nog slechts 30% korting. Je betaalt dan dus 70% van het reguliere tarief. Voor plug-in hybrides en elektrische bestelauto’s wordt het voordeel nog verder beperkt of verdwijnt het helemaal.
Wie overweegt om dit jaar nog een nieuwe elektrische auto te registreren, kan profiteren van de huidige regelingen. Voor voertuigen die vóór 1 januari 2026 op kenteken worden gezet, gelden nog de bestaande bijtellingstarieven en belastingkortingen.
Waarom is dit relevant voor jouw onderneming?
De veranderingen hebben invloed op de totale kosten van zakelijk rijden. De hogere bijtelling kan zorgen voor een hogere netto belastingdruk bij medewerkers, terwijl de afbouw van belastingkortingen zorgt voor hogere vaste lasten per voertuig.
Voor ondernemers met meerdere (elektrische) bedrijfswagens worden de effecten als snel merkbaar. De verschillen tussen elektrisch en brandstof worden kleiner, maar elektrische auto’s blijven in gebruik vaak voordeliger door lagere onderhouds- en energiekosten.
Maar houd wel rekening met de zero-emissiezones. In deze gebieden mogen alleen emissievrije bedrijfsauto’s deze gebieden nog inrijden. Voor bedrijven die actief zijn in stedelijke gebieden kan dat de keuze voor een elektrisch voertuig niet alleen financieel, maar ook praktisch maken.
Het is daarom zinvol om nu alvast te kijken wat deze veranderingen betekenen voor je wagenpark. Denk aan de looptijd van bestaande contracten, de samenstelling van je vloot en de voertuigen die in 2026 vervangen moeten worden. Zo krijg je een helder beeld van de impact van de nieuwe regelgeving, zonder dat je direct iets hoeft aan te passen.
Blijf op de hoogte
Wil je weten welke lease- of financieringsvormen er beschikbaar zijn voor elektrische voertuigen? Bij DTC Lease kun je eenvoudig het actuele aanbod bekijken en zelf berekenen wat dat betekent voor jouw onderneming.



