Prinsjesdag 2025: wat verandert er voor jou (en je auto)?
Prinsjesdag 2025 brengt dit jaar geen grote verrassingen, maar wel veranderingen die tellen. Denk aan je auto, je leasecontract en je maandlasten. Wij zetten de belangrijkste gevolgen overzichtelijk voor je op een rij.
Let op: de definitieve besluiten moeten nog worden goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer, dus niets is nog helemaal zeker.
Laatste kans op lage bijtelling
Rijd je zakelijk elektrisch? Dan is 2025 hét jaar om in te stappen. Je betaalt nu nog 17% bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Vanaf 2026 vervalt dit voordeel en wordt het bijtellingspercentage voor EV's 22% over het hele bedrag. Scheelt je zo honderden euro’s per jaar.
Tip: wil je slim zakelijk rijden? Regel het vóór 1 januari 2026. Bekijk het aanbod van elektrische auto's.
Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's verandert
Tot 2025 reden EV’s nog mrb-vrij (motorrijtuigenbelasting). Dat feest is voorbij. In 2025 betaal je al 25% van het normale tarief. Van 2026 t/m 2028 krijg je nog 30% korting op de mrb (motorrijtuigenbelasting). Je betaalt dan dus 70% van het tarief. Vanaf 2029 wordt die korting verder afgebouwd naar 25%. En vanaf 2030 betaal je gewoon het volledige tarief.
Goed om te weten: het kabinet denkt na over een nieuw systeem, waarbij de mrb niet meer op gewicht gebaseerd is, maar op het formaat van je auto. Dat kan gunstig zijn voor lichte, compacte EV's.
Accijnsverhoging blijft (voorlopig) uitgesteld
Goed nieuws voor iedereen die veel tankt: de tijdelijke verlaging van brandstofaccijnzen blijft ook in 2026 van kracht. De accijns op benzine blijft met 17,3 cent per liter verlaagd, en op diesel met 11,1 cent per liter. Zonder deze verlenging zou tanken mogelijk zo’n € 0,20 tot € 0,25 per liter duurder uitvallen. Omdat prijzen aan de pomp schommelen, ligt het daadwerkelijke verschil in de praktijk soms nog iets hoger.
Let op: het blijft een tijdelijke maatregel. Of de korting na 2026 wordt verlengd, is nog niet bekend. Voor nu betekent het in elk geval een blijvende verlichting van de maandlasten voor zowel particulieren als ondernemers.
Vanaf 2027: extra belasting op niet-elektrische bedrijfsauto's
Het is nog een voorstel, maar het kan impact hebben: vanaf 2027 wil het kabinet een extra heffing invoeren voor werkgevers die brandstofauto’s van de zaak aanbieden. Dat noemen ze een "pseudo-eindheffing" van 52% over de bijtelling.
Wat betekent dat? Het wordt flink duurder om een brandstofauto van de zaak aan te bieden. Elektrisch rijden wordt daarmee niet alleen groener, maar ook voordeliger. Tijd om je wagenpark toekomstproof te maken? 👉 Bekijk ons aanbod van elektrische auto's en bedrijfswagens.
Geen subsidie meer voor EV’s (SEPP & SEBA)
De SEBA (voor emissieloze bedrijfsauto's) en de SEPP (voor particulieren) zijn in 2025 nog beperkt beschikbaar, zolang het subsidiebudget niet is uitgeput. In 2026 keren deze regelingen niet terug. Wil je nog profiteren? Dan moet je er dit jaar snel bij zijn.
Box 3 verandert vanaf 2026 voor wie vermogen heeft
Heb je privévermogen boven de vrijstellingsgrens? Dan ga je in 2026 waarschijnlijk meer belasting betalen. Het forfaitaire rendement voor “overige bezittingen” wordt verhoogd naar ongeveer 7,78% (was ~ 5,88% in 2025). Tegelijk daalt het heffingsvrije vermogen van € 57.684 in 2025 naar € 51.396 per persoon. Dit betekent dat meer mensen in Box 3 terechtkomen, en dat zij over een groter deel van hun vermogen belasting gaan betalen.
Wat betekent dit concreet voor jou?
Voor ondernemers blijft financial lease aantrekkelijk, vooral bij energiezuinige of elektrische bedrijfswagens. Particulieren profiteren nog van accijnskorting en belastingvoordeel op elektrisch rijden, maar zien de bijtelling stijgen en subsidies verdwijnen. Voor leasers is 2025 hét overgangsjaar: nu instappen kan honderden euro’s per jaar schelen.
Dit is het moment
Lage bijtelling, accijnskorting en subsidies lopen dit jaar af. Daarom is 2025 hét moment om te kiezen en slim te profiteren. Bekijk ons actuele aanbod jong gebruikte én nieuwe auto’s.