Blogs & artikelen

Maak een vliegende start als ondernemer met onze financiële tips

4 minuten leestijd

Zelfstandig ondernemerschap biedt veel vrijheid, maar brengt ook veel verantwoordelijkheden met zich mee. Daarom hebben wij 7 handige financiële tips voor je op een rij gezet.

Banner van de blog
Ondernemen

Je hebt er lang over nagedacht, alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen en nu is het eindelijk zover: je gaat voor jezelf beginnen. Gefeliciteerd met deze dappere stap. Zelfstandig ondernemerschap geeft veel vrijheid, maar brengt ook veel verantwoordelijkheden met zich mee. Bijvoorbeeld op financieel gebied. Wil je een vliegende start maken? Lees dan onze 7 tips.

Tip 1: Maak een financieel plan

Een goed doordacht financieel plan is een randvoorwaarde voor een succesvol bedrijf. Een gezond financieel plan bestaat uit een:

  • investeringsbegroting – Hierin staat welke investeringen nodig zijn voor de start of groei van je bedrijf.
  • financieringsbegroting – Hierin leg je uit hoe je de investeringen uit de investeringsbegroting gaat betalen.
  • exploitatiebegroting – Hierin bereken je of je bedrijf rendabel is. Dit doe je door een inschatting van de omzet en de kosten te maken. Dan zie je in één oogopslag of je verlies of winst gaat maken.
  • liquiditeitsbegroting – Hierin zet je de verwachte inkomsten en uitgaven op een rij. Zo weet je of je genoeg geld hebt om je rekeningen te betalen.

Op internet vind je veel tips en formats voor het maken van een financieel plan. 

Tip 2: Open een zakelijke rekening

Voor een overzichtelijke administratie van je bedrijf is het belangrijk dat je je persoonlijke en zakelijke boekhouding gescheiden houdt. Open daarom altijd een zakelijke rekening. Dan weet je precies of die ene tankbeurt of dat etentje privé of zakelijk was. Het scheelt jou – of je boekhouder – een hoop uitzoekwerk als je belastingaangifte moet doen. 

Veel banken bieden een zakelijk bankpakket tegen aantrekkelijke voorwaarden. Neem eens een middag de tijd om je te verdiepen in de verschillende mogelijkheden. Er is vast een bank die aan jouw wensen voldoet.

Tip 3: Zorg voor een buffer

Als ondernemer heb je niet elke maand dezelfde inkomsten. Soms kom je om in het werk en soms heb je weinig te doen. Het kan ook gebeuren dat klanten hun factuur niet op tijd betalen. Daarom is het belangrijk dat je bij de start van je bedrijf al een buffer hebt en dat je die voortdurend aanvult. Dan kun je ook in de begintijd en bij mindere maanden je salaris en kosten betalen. 

Tip 4: Betaal jezelf een vast salaris uit

Bepaal voor jezelf een passend salaris. Je moet er je vaste lasten van kunnen betalen, sparen én leuke dingen doen. Houd je salaris – zeker in het begin – bescheiden. Reken uit wat je minimaal nodig hebt om van te leven. Zo verklein je de kans op financiële problemen. Als je bedrijf eenmaal gaat lopen, kun je jezelf een salarisverhoging geven.

Tip 5: Maak ‘potjes’ voor pensioen, buffer en belasting

Niet al het geld dat je verdient, is salaris. Daarom is het slim om aparte spaarrekeningen te openen voor je pensioen, een buffer, de btw en de inkomstenbelasting. Bij sommige banken kun je – kosteloos – net zo veel spaarrekeningen openen als je wilt. Als een factuur betaald is, zet je per ‘potje’ een bedrag opzij. Wat je overhoudt, kun je gebruiken voor je salaris en overige kosten. 

Natuurlijk bepaal je zelf hoeveel geld je opzijzet. Een mooie vuistregel is: 40% voor de inkomstenbelasting en je pensioen en 10% voor je buffer. Zet de btw altijd direct apart. Want dit geld is niet voor jou, maar voor de Belastingdienst. Als het tijd is om de btw te betalen, staat het geld gewoon op jouw btw-spaarrekening. Een gerust gevoel.

Tip 5: Maak gebruik van belastingvoordelen

Als ondernemer profiteer je van verschillende belastingvoordelen. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van:

  • zelfstandigenaftrek - Zelfstandigenaftrek is een vrijstelling voor ondernemers voor de inkomstenbelasting en onderdeel van de ondernemersaftrek.
  • startersaftrek - Startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. Je kunt de startersaftrek maximaal 3 keer toepassen in de eerste 5 jaar dat je ondernemer bent.
  • mkb-winstvrijstelling - De mkb-winstvrijstelling is een aftrekpost op je winst. De Belastingdienst houdt bij jouw aangifte inkomstenbelasting automatisch rekening met deze vrijstelling.
  • de kleineondernemersregeling (KOR) - De kleineondernemersregeling is een vrijstelling voor de btw. Je komt in aanmerking voor de KOR als je bedrijf in Nederland is gevestigd en je niet meer dan € 20.000 omzet in 1 kalenderjaar hebt.

Deze regelingen zorgen ervoor dat je minder belasting hoeft te betalen. Ook kun je bepaalde zakelijke kosten aftrekken. Denk aan kosten voor werkruimte, relatiegeschenken, telefoon en internet en reis- en studiekosten. Op de site van de Belastingdienst lees je er meer over. 

Tip 6: Huur specialisten in

Als ondernemer ben je niet alleen verantwoordelijk voor je corebusiness, maar ook voor alle zaken daaromheen. Denk aan je boekhouding, je marketing en je communicatie. Daar gaat veel tijd in zitten. Zeker als je er geen ervaring mee hebt. 

Maak het jezelf daarom makkelijk en huur een specialist in. De tijd die je daarmee bespaart, kun je weer investeren in de dingen waar je wél goed in bent, waardoor je bedrijf groeit. Bovendien kun je de kosten van zo’n specialist aftrekken van de belasting. Win-win dus. 

Tip 7: Kies voor lease als je een bedrijfswagen nodig hebt

Heb je een auto of bedrijfswagen nodig voor je werk, maar lukt het niet om in 1 keer zo’n groot bedrag op tafel te leggen? Dan is leasen misschien een optie voor jou. Je hebt 2 mogelijkheden:

De adviseurs van DTC Lease vertellen je graag welke leasevorm het beste bij jou en je bedrijf past. Hun belangrijkste adviezen delen we hier alvast met je:

  • Kies voor een auto tot 25.000 euro. Daarmee voldoe je aan een van de voorwaarden voor leasen voor starters.
  • Ga voor een jonge occasion. Een auto van een paar jaar oud is ideaal voor jou als starter. De kop is eraf, de eerste grote kosten zijn gemaakt en hij is vaak nog in goede staat. Zo kom jij als ondernemer professioneel voor de dag bij je klanten, maar betaal je niet de hoofdprijs. DTC Lease heeft een groot aanbod van jonge occasions.
  • Kies een auto die past bij het soort bedrijf dat je hebt. Ben je consultant? Dan is een personenauto waarschijnlijk het meest geschikt voor je. Een loodgieter heeft meer aan een busje. Bijkomend voordeel is dat de bank of financierings- of leasemaatschappij sneller akkoord gaat met een lening als de auto van jouw keuze bij je bedrijf past.
  • Betaal een bedrag aan. Heb je het geld? Betaal dan 20% van de auto aan (exclusief btw). De kans dat de bank of leasemaatschappij jouw leningaanvraag goedkeurt, wordt daardoor groter. 

Goed om te weten: je kunt ook leasen zonder jaarcijfers te laten zien. Bij veel banken en leasemaatschappijen zijn er voldoende mogelijkheden.  

Hulp nodig bij het leasen?

Denk je erover om een auto te leasen? Dan helpen onze adviseurs je graag verder. Neem vandaag nog contact met ons op. Of bekijk meteen ons aanbod. Wij staan voor je klaar.

Voorkom beginnersfouten en bereid je voor

Zoals bij alles in het leven is een goede voorbereiding het halve werk. Met deze financiële tips kom je goed beslagen ten ijs en voorkom je beginnersfouten. We wensen je veel succes en plezier met je bedrijf.

Nog niet uitgelezen?